Aluan Selamat Datang

Welcome


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, April 11, 2012

Entri Sempena Istiadat Pertabalan SPB Yang Di-Pertuan Agong Ke-14 Bahagia 2 : Peralatan Kebesaran Main Peranan Pada Pertabalan Agong

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera Pembaca Semua........

Entri kali ni adalah berkaitan dengan Istiadat Pertabalan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Ke-14 yang akan berlangsung di Istana Negara, Jalan Duta, Kuala Lumpur pada esok hari dan ia juga merupakan sambungan dari pada entri yang lepas.....walau pun entri ini adalah bersumberkan dari artikel akhbar tapi bagi amiey ia amat penting sebagai pengetahuan am kepada generasi-generasi muda belia sekarang........mari ikuti entri di bawah.......

Kuala Lumpur, 5 April - Alat-alat Kebesaran Diraja memainkan peranan penting dalam istiadat-istiadat rasmi Raja-Raja Melayu di negara ini. Peralatan-peralatan itu yang melambangkan kedaulatan baginda dan negara telah dicipta dan disesuaikan dengan alat kebesaran yang pernah menjadi warisan kegemilangan Raja-Raja Melayu pada zaman keagungannya dahulu.

Bagaimanapun, sesuai dengan fungsi dan kehormatannya, alat-alat kebesaran berkenaan hanya boleh digunakan pada upacara rasmi sahaja, dan untuk kesekian kalinya, rakyat akan berpeluang menyaksikan penggunaanya pada istiadat pertabalan Yang Di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong Ke-14 pada 11 April ini ( esok ). Antara Alat-alat Kebesaran itu ialah pakaian istiadat Yang Di-Pertuan Agong termasuklah Muskat, Tengkolok, Pending, Keris Pendek, Gendik, dan Kalung. Muskat adalah pakaian Rasmi Yang Di-Pertuan Agong  yang berasal dari Oman. Pakaian Rasmi ini mula digunakan pada tahun 1960 semasa Pertabalan Yang Di-Pertuan Agong Ke-3 yang diilhamkan oleh bekas Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman.

:: Info :-> Muskat ini pada asalnya adalah dibentuk dari pakaian asal pegawai-pegawai istana dari Negeri Kedah Darul Aman dan sebahagian Kerabat Diraja Bergelar Negeri Kedah. Pakaian tersebut diubah serba sedikit dengan beberapa penambahan untuk mengelakkan dari sama seperti pegawai istana di negeri Kedah.

Pada kebiasaannya, baju itu dipakai bersekali dengan seluar panjang bersulam dikaki dan tengkolok pada majlis-majlis sempena Hari Pertabalan dan Hari Keputeraan serta semasa lawatan rasmi baginda ke negeri-negeri seluruh  Malaysia dan perasmian persidangan Parlimen. Tengkolok yang turut dipakai pada heri pertabalan adalah berwarna hitam bersulam benang emas. Soleknya dinamakan " Dendan Tak Sudah " yang berasal dari Negeri Sembilan.

DIPERBUAT DARIPADA EMAS PUTIH

Di Sebelah Hadapan tengkolok itu dipasangkan anak bulan dengan bintang pecah empat belas yang diperbuat daripada emas putih dan ditengah-tengah bintang terletak lambang berwarna-warni kerajaan Malaysia.

Pending pula diperbuat daripada daripada emas sepuluh mutu bertatah dan bersulamkan permata delima dan ditengah-tengahnya tertera lambang kerajaan Persekutuan ( Malaysia ). Tali Bengkungnya diperbuat daripada  kain sakhlat bertekat berbunga-bunga dengan benang emas.

Keris Pendek Diraja diperbuat daripada mata keris lama dengan berhulu dan bersarungkan gading yang bertatahkan emas. Hulu keris ini dinamakan " Hulu Pekaka " dan berupa kepala " Garuda ". Disampir keris ini diterapkan  dengan Lambang Kerajaan Persekutuan. Seperti Keris Panjang, ia hanya dipakai oleh Yang Di-Pertuan Agong.

Gendik Diraja adalah pakaian ulu ( kepala ) bagi Raja Permaisuri Agong yang diperbuat daripada emas putih bertatah penuh dengan permata berlian dengan permata berlian berbunga awan larat. Di tengah-tengahnya, diatas awan larat itu terdapat anak bulan dengan bintang, kedua-duanya diperbuat dari emas putih. Gendik ini diperbuat khas supaya boleh di ceraikan menjadikannya loket dan kerongsang. Gendik ini dipakai oleh Raja Permaisuri Agong  pada Istiadat-istiadat kebesarn diraja  dan pada waktu Pertabalan Yang Di-Pertuan Agong.

Kalung Diraja ialah rantai leher yang dipakai oleh Raja Permaisuri Agong yang diperbuat daripada emas putih bertatah penuh dengan permata berlian. Kalung ini juga adalah sebahagian daripada pakaian kebesaran yang dipakai oleh Raja Permaisuri Agong dalam istiadat-istiadat kebesaran diraja dan pada waktu Pertabalan Yang Di-Pertuan Agong. Kalung ini juga boleh dicerai menjadikannya sepasang subang, kerongsang dan kerabu.

KERIS PANJANG

Peralatan Kebesaran Lain ialah Keris Panjang, Cogan Alam dan Cogan Agama, Cokmar, Pedang, Keris Panjang dan Sundang, Payung Ubur-Ubur Kuning dan Tombak Berambu.

Keris dan Keris Panjang Diraja adalah alat kebesaran Melayu yang sangat dimuliakan dan utama dalam istiadat pertabalan.

Keris panjang juga adalah Keris Kerajaan dan adalah tanda kebesaran dan kekuasaan. keris itu dari hulunya hingga ke sarungnya bersalut dengan emas dan atas sampirnya diterapkan lambang kerajaan Persekutuan dan lambang sebelas Negeri Tanah Melayu. Matanya ditempa daripada besi waja yang diambil dari 11 bilah keris dari negeri-negeri. Hulu Keris itu berbentuk " Tapak Kuda " dengan hiasan motif buah jering yang digunakan oleh Yang Di-Pertuan Agong pada istiadat-istiadat tertentu sahaja.

Cogan Alam adalah sebatang tongkat perak sepanjang 162.66 sentimeter ( cm ) yang diatasnya terletak satu bulatan yang di puncaknya mengandungi ukiran anak bulan dan bintang daripada emas, manakala pada keliling bulatan itu pula diterapkan lambang 11 Negeri Tanah Melayu daripada emas. Bulatan itu di tanggung oleh empat lembaga harimau yang berdiri manakala tongkatnya  dihiasi dengan motif enam tangkai padi daripada emas.

Cogan Agama adalah sebatang tongkat perak sepanjang 155.04 Sentimeter ( cm ) juga mempunyai  satu bulatan  di bahagian atasnya yang di pencaknya mengandungi ukiran anak bulan dengan bintang pecah lima daripada emas. Pada batang dan hulunya diterapkan dengan ayat-ayat suci Al-Quran.

ALAT PERANG ZAMAN SILAM

Satu Lagi Peralatan Diraja ialah Cokmar, iaitu dua batang tongkat pendek yang hulunya berbentuk kubah. Ia adalah alat perang zaman silam yang diperbuat daripada perak dengan masing-masing berukuran 81.32 sentimeter ( cm ).

Pedang, Keris Panjang dan Sundang Diraja ialah tiga senjata Meayu Yang dijadikan sebahagian daripada alat kebesaran diraja iaitu diambil daripada mata pedang panjang dan sundang zaman purbakala. Keris Panjang dan Sundang bersalut dengan perak serta berukir-ukir di hulu dan sarungnya.

Peralatan Diraja yang turut memainkan peranan penting pada istiadat-istiadat rasmi ialah 20 kaki Payung Ubur-Ubur Kuning yang diperbuat daripada lain sutera berwarna kuning diraja berpuncank anak bulan dan bintang dan 20 batang Tombak Berambu berlok tiga yang diperbuat daripada tombak-tombak pusaka dari 11 buah negeri di Semenanjung.

Sumber :- Arkib Bernama

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...