Aluan Selamat Datang

Welcome


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, January 27, 2012

Kerajaan Negeri Sembilan Bakal Membina Hospital Baru.....

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera Semua Readers.........

Sebenarnya entri ni nak di updatekan semalam tapi memandangkan kesibukan membuat tugasan-tugasan yang beraneka macam jadi entri ni pun tertangguhlah sudahnya....Jadi Sekarang Amiey nak membuat entri mengenai tajuk diatas. Korang agak-agakkan kenapa Kerajaan Negeri Sembilan nak buat hospital baru?? adakah kerajaan negeri tamak nak hospital banyak-banyak? tidak cukup-cukup dengan hospital yang ada? dekat mana nak buat hospital lagi? untuk apa lagi?  adakah hospital baru ini bakal menggantikan hospital Tuanku Ja'afar Seremban? atau apa-apa sahaja persolan yang korang fikirkan.

Sebenarnya dakwaan korang semua itu tidak tepat sama sekali. Untuk makluman semua pembaca, hospital baru yang bakal dibina itu adalah di Rembau, Negeri Sembilan yang akan bermula bulan April ini. Hal ini kerana permohonan untuk pembinaan Hospital Rembau ini adalah atas pemohonan penduduk di daerah Rembau yang telah diluluskan oleh Kerajaan Persekutuan melalui RMK - 9 namun terdapat pelbagai masalah dari kontraktor swasta yang ingin membantu merialisasikan impian tersebut tetapi mereka mengenakan jumlah kos yang inggi sehingga RM 80 Juta. Maka, kerajaan Negeri Sembilan tidak bersetuju dengan keadaan tersebut dan memohon kepada Kerajaan Persekutuan agak proses pembinaan tersebut diberikan kepada JKR Daerah untuk melaksanakannya.

Menurut sumber, selepas persetujuan itu dicapai, Kerajaan Negeri juga telah mendapatkan lokasi hospital yang akan di bina iaitu di tanah PKNS seluas dua puluh ekar di tanah industri Chembong. Pemilihan kawasan itu berikutan hampir dengan jalan utama yang menghubungkan hospital dengan Bandar Seremban. Walaupun telah diluluskan melalui RMK-9, hospital ini akan di bina melalui peruntukan RMK-10 di mana Kerajaan Negeri telah menerima peruntukan tersebut. Menurut Menteri Besar lagi, “tender pembinaan hospital Rembau akan di buka pada bulan April 2012 dan orang ramai tidak perlu gusar lagi tentang isu hospital yang di bangkitkan pembangkang.” Khabar ini disampaikan oleh Menteri Besar, Dato' Seri Utama Haji Mohamad Bin Haji Hassan sewaktu majlis penyerahan Baucar BR1M pusingan pertama bagi kawasan Paroi yang diadakan di Dewan SMK Seri Pagi, Senawang petang semalam ( kelmarin ).

Dengan kewujudan Hospital di Rembau ini nanti maka lengkaplah seluruh daerah di Negeri Sembilan memiliki Hospital daerahnya sendiri. Pembinaan Hospital Rembau ini adalah untuk memberi kemudahan kepada penduduk di Daerah Rembau agar tidak bersusah payah untuk pergi ke Hospital Tampin yang jaraknya agak jauh antara daerah tersebut sekiranya berlaku sebarang kecemasan.


:: Kenapalah ada golongan-golongan yang tidak bertanggungjawab suka menyebarkan khabar-khabar angin apabila pihak kerajaan lambat sedikit bertindak mengikut apa yang telah dijanjikan. Apalah nak jadi manusia zaman sekarang :: 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...