Aluan Selamat Datang

Welcome


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, February 1, 2012

HIDS Part 2 :- Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu, Penubuhan Majlis Perundangan Persekutuan & Pengisytiharan Kuala Lumpur Sebaga Bandaraya ( Wilayah Persekutuan )




Ok..Entri kali ni adalah sambungan dari entri Amiey yang bertajuk HIDS Part 1 :- Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu, Penubuhan Majlis Perundangan Persekutuan & Pengisytiharan Kuala Lumpur Sebagai Bandaraya ( Wilayah Persekutuan ). tujuan amiey buat macam ni adalah kerana isi kandungan fakta tersebut terlalu panjang dan banyak so kalau amiey muatkan semua fakta dalam 1 entri nanti takut panjang menjela dan disebabkan oleh itu akan membuatkan pembaca semua bosan untuk membaca sampai habis. oleh yang demikian amiey buat lah bahagian 1 & 2 itu pan dah panjang ni kan pilak nak letak banyak-banyak kan...Amiey malas nak cakap banyak-banyak ( cakap ke bukan menaip ) nanti korang jemu plak dengar amiey bebel banyak so mari kita ikuti sambuang dari entri yang lepas...baca tau jangan tak baca :

Pada hari ini dalam tahun 1972, Kuala Lumpur dengan rasminya telah diisytiharkan taraf sebagai Bandaraya. Peristiwa pengisytiharan ini amat besar maknanya kerana inilah penganugerahan taraf Bandaraya yang pertama kali dibuat oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah ( YDPA Ke-5 ketika itu & kini SPB YDPA Ke-14 ) semenjak negara mencapai kemerdekaan. Perisytiharan ini telah dibaca oleh Menteri Teknologi, Penyelidikan dan Kerajaan Tempatan, Dato' Ong Kee Hui dalam satu majlis di Bangunan Parlimen.

Perdana Menteri, Tun Abdul Razak telah menyampaikan Surat Perisytiharan tersebut bagi pihak Yang di-Pertuan Agong kepada Dato' Ong Kee Hui. Upacara yang gilang gemilang dan bersejarah ini dihadiri oleh orang-orang kenamaan negara termasuk Menteri-menteri Kabinet, Ketua-ketua Perwakilan Asing, Anggota-anggota Parlimen dan Pegawai-pegawai Kanan Kerajaan yang lain. Serentak dengan itu, Pesuruhjaya Ibu Kota, Tan Sri Lokman Yusuf telah dilantik sebagai Datuk Bandar Kuala Lumpur yang pertama. 

Seratus dua puluh tahun yang Ialu, Kuala Lumpur hanya merupakan satu perhentian perniagaan kecil di pertemuan Sungai Gombak dan Sungai Kelang yang menampung dan membekal keperluan lombong-lombong bijih perusahaan timah kawasan pendalaman Negeri Selangor. Kemewahan yang dibawa serentak dengan baru ini telah menyebabkan pangkalan yang dinamakan Kuala Lumpur itu berkembang dengan pesatnya. Pada tahun 1880, Kuala Lumpur telah menjadi Ibu Negeri Selangor. Apabila negeri-negeri Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang bergabung menjadi Negeri-negeri Melayu Bersekutu, pada tahun 1895, Kuala Lumpur telah dipilih untuk dijadikan pusat pentadbiran negeri-negeri tersebut. Daripada kawasan seluas suku batu persegi yang ditadbirkan oleh Lembaga Kebersihan dahulunya, Kuala Lumpur hari ini menjadi sebuah bandaraya yang maju dan moden, pusat hubungan perdagangan dengan bandaraya-bandaraya terpenting di seluruh dunia. 

Sesungguhnya dengan penganugerahan Bandaraya Kuala Lumpur pada hari ini dalam tahun 1972, Kuala Lumpur telah menjadi penting sebagai pusat pemerintahan, diplomatik, perniagaan, kewangan, pengajian, agama rasmi dan menjadi tempat bersemayam D.Y.M.M. Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

Serentak dengan itu, 2 tahun kemudian dalam tahun 1974 seluruh Bandaraya Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnta Diisytihar pula sebagai Wilayah Persekutuan dengan gelaran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Ikuti rentetan peristiwa tersebut :

PENUBUHAN WILAYAH PERSEKUTUAN

Pada hari ini dalam tahun 1974, Bandaraya Kuala Lumpur dan kawasan-kawasan sekitarnya telah diisyhtiharkan sebagai Wilayah Persekutuan dengan rasminya. Selepas pengisytiharan ini Kuala Lumpur telah dijadikan sebuah wilayah yang dikendalikan oleh Kerajaan Pusat di bawah Akta Perlembagaan (Pindaan No.2) 1973. Serentak dengan itu kawasan Kuala Lumpur telah diperluaskan lagi dari 93.24 kilometer persegi kepada 243.46 kilometer persegi. 

Detik bersejarah yang gilang gemilang penuh dengan adat istiadat kebesaran Raja-Raja Melayu itu berlangsung tepat pada jam 10.00 pagi bila Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dan Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor menandatangani Perjanjian Kuala Lumpur di Istana Negara. Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dalam titah ucapannya menyifatkan dengan penubuhan Wilayah Persekutuan ini maka terciptalah lembaran baru dalam Sejarah Malaysia sebagai hasil pengorbanan yang besar oleh Sultan Selangor untuk membolehkan Kuala Lumpur lahir sebagai lambang kemegahan bangsa dan negara. 

Yang Dipertuan Agong juga melahirkan rasa terhutang budi dan penghargaan yang tinggi kepada Sultan Selangor yang telah berkenan menyerahkan semua kuasa dan hak daulat atas ibu kota serta kawasan sekitarnya kepada Kerajaan Malaysia. Sebelum itu Baginda Sultan Selangor bertitah bahawa Kerajaan Negeri menyedari sepenuhnya hasrat Kerajaan Persekutuan hendak memiliki sebuah ibu negara supaya dapat ditadbirkan secara langsung. Baginda beharap seluruh rakyat Malaysia akan menganggap ibu negara ini sebagai pusat tumpuan taat setia terhadap negara. Ini diikuti pula dengan pengisytiharan Wilayah Persekutuan oleh Perdana Menteri Tun Abdul Razak pada jam 10.21 pagi. Sesuai dengan kemegahannya sebagai ibu negara, Kuala Lumpur berkembang dengan begitu pesat sekali. 

Pada 28hb Julai 1978, Wilayah Persekutuan telah diletakkan di bawah Kementerian Wilayah Persekutuan. Badan yang menggerakkan segala kerja pembangunan dan pentadbiran Wilayah Persekutuan ialah Dewan Bandaraya. Datuk Bandar adalah pentadbir dalam organisasi ini dan dibantu oleh Lembaga Penasihat yang terdiri dari Datuk Bandar sebagai Pengerusi, Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan dan 10 orang ahli tidak rasmi. Dengan perluasan kawasan, Wilayah Persekutuan telah dibahagikan kepada 5 bahagian iaitu Setapak, Kepong, Kuala Lumpur, Damansara dan Sungai Besi. Pada hari ini dalam tahun 1984 merupakan ulang tahun ke 10 penubuhan Wilayah Persekutuan. Pembangunannya telah berkembang dengan begitu pesat sekali. Bangunan-bangunan pencakar langit dibina satu demi satu, malah Bandaraya Kuala Lumpur menjadi kebanggaan bukan saja penduduk Wilayah Persekutuan tapi juga masyarakat Malaysia.

Sumber : Arkib Negara Malaysia

sekian sahaja catatan sejarah untuk hari ini..harap dengan memori yang tercipta ini dapat menambahkan pengetahuan para pembaca semua......

:: Selamat Hari Wilayah Kepada Seluruh Rakyat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya & Selamat Bercuti :

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...