Aluan Selamat Datang

Welcome


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, February 9, 2012

Perang Dunia Kedua : Part 2 :- Tentera Jepun Menyeberang Selat Johor.....


Assalamualaikum & Selamat Sejahtera Pembaca Semua.....

Ok..hari ni amiey nak sambung balik entri tentang HIDS coz dah 2 hari amiey tak update pasal HIDS ni...jadi entri hari ini adalah sambungan pada entri sebelum ini dan berkaitan dengan peristiwa yang pernah terjadi kepada seluruh penduduk Tanah Melayu sebelum merdeka sekitar tahun 1941-1945...siapa tahu peristiwa apa yang berlaku?? jawapannya ialah perang dunia kedua ( World War II ) yang mana Persekutuan Tanah Melayu juga termasuk dalam negara yang mengalami perang dunia kedua apabila negara kita dijajah oleh Tentera Jepun ketika itu..

Pada hari ini dalam tahun 1942, tentera Jepun yang diketuai oleh General Tomoyuki Yamashita telah menyeberangi Selat Johor dalam usahanya menyerang Pulau Singapura. Sebelum menyeberangi Selat Johor, tentera udara dan pasukan meriam Jepun telah membedil sasaran-sasaran di Singapura untuk melemahkan pertahanan tentera Inggeris. 

Kekuatan Angkatan ke-5 tentera Jepun yang menyerang Semenanjung Tanah Melayu telah berjaya mengundurkan tentera Inggeris yang bekerjasama dengan pasukan tentera India dan Pasukan tentera Australia. Setelah seluruh Tanah Melayu dikuasai, tentera Jepun terus mara menuju ke Singapura. Walaupun Tambak Johor telah dimusnahkan oleh tentera Inggeris namun ia tidak memberi kesan, malah tentera Jepun berjaya menyeberangi Selat Johor. 

Tentera Jepun telah menyeberangi Selat Johor melalui bahagian yang tersempit di Selat Johor iaitu di bahagian Barat Laut Pulau Singapura. Pantai yang dipenuhi dengan paya lumpur dan berhutan memberikan kelebihan kepada tentera Jepun kerana tentera Inggeris yang bertahan tidak menduga tentera musuh akan menggunakannya.Serangan udara Jepun pula telah memusnahkan kubu-kubu Inggeris dan merosakkan sistem bekalan air. Gudang di Bukit Timah yang membekalkan makanan kepada Inggeris berjaya ditawan. Tentera Inggeris juga kekurangan peluru dan minyak petrol. Akhirnya tentera Inggeris di bawah General Percival terpaksa menyerah kalah dan Singapura jatuh ke tangan Jepun pada 15 Februari, 1942.

Untuk rentetan peristiwa yang sebelumnya sila klik Perang Dunia Kedua : Part 1....


Sumber : Arkib Negara Malaysia

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...